De waarde van informatie
gevisualiseerd

Een visuele identiteit die precies communiceert waar Awareways voor staat: bewust omgaan met de waarde van informatie. Wij vertaalden een actueel thema naar een eigentijds ontwerp.

Bewustwording

Niemand wil dat persoonlijke (gevoelige) gegevens op straat komen te liggen. Toch zijn datalekken tegenwoordig aan de orde van de dag en onbewust veroorzaken we die zelf. De creatieve en vernieuwende oplossingen van Awareways stimuleren mensen tot duurzame gedragsverandering, waardoor zij bewust veiliger gaan werken.

Vraagstuk
Awareways vroeg ons om een ontwerp, dat hun onderscheidend vermogen helder communiceert: inzicht in psychologie, communicatie én didactiek.

Concept
Informatie is overal, in gesproken en geschreven woorden. Daarom kozen we voor letters als hét uitgangspunt voor de visuele identiteit. Vervolgens lieten we gedeeltes van de letters weg, waardoor mensen nét even beter hun best moeten doen om de tekst te kunnen lezen. Deze ingreep gecombineerd met een prikkelende boodschap stimuleert mensen tot nadenken.

Op de visitelaartjes staat bijvoorbeeld: Please be carefull with my data. Op de paspoortcovers lezen de gebruikers: For my eyes only. Don’t spy on me, staat op de kaart bij de webcamcover. En op een beursbadge lezen mensen: Ask me my name.

Deze ontwerpoplossing combineerden we met donkerblauw – een kleur die stimuleert tot helder denken – en oranje – een kleur die mensen stimuleert tot actie en duidelijk onderscheidend is van de concurrentie. In het drukwerk gaven we de kleur een extra accent door neon oranje in te zetten. Zo creëerden we een visuele identiteit, die mensen activeert.

Resultaat
Het concept vertaalden we naar alle middelen van Awareways: van website tot visitekaartjes, briefpapier, wijnkistjes, animatie, salespresentatie en beursmateriaal.

Partners
Acute Studio, typografie
Jeroen Verloop, website
Job Steggink, animatie
Maurice van der Meijs, portretfoto’s

Andere projecten

NFF | Programmakrant

Kinase | Identiteit en website