Een nieuw uiterlijk voor
de programmakrant van NFF

Om de verschillende pijlers van het Nederlands Film Festival (NFF) een herkenbaar gezicht te geven in de programmakrant, ontwikkelden wij een nieuw ontwerp voor het belangrijkste communicatiemiddel van NFF.

Cultureel hoogtepunt in Utrecht

Het is een van de culturele hoogtepunten in de stad Utrecht: het Nederlands Film Festival (NFF). Iedere herfst verzamelt de Nederlandse filmwereld zich op diverse locaties in de stad. Naast filmvertoningen is er een breed aanbod aan randprogrammering. De programmakrant fungeert als de belangrijkste teaser en als naslagwerk. Lezers vinden in de krant het programma; van interviews tot achtergrondartikelen, blokkenschema en filmbeschrijvingen.

Vraagstuk
NFF heeft onlangs een rebranding ondergaan. Logo, typografie en kleuren zijn onder handen genomen. Naast de vaste kleuren rood en goud heeft NFF nu voor iedere pijler uit het programma (zien, doen, verdiepen en eren) een frisse kleur toegevoegd. Wij vertaalden de nieuwe visuele identiteit consequent door naar de programmakrant.

Concept

De kleuren van de pijlers werden uitgangspunt voor de navigatie door de krant. Alle informatie hebben we hier letterlijk aan ‘opgehangen’, te zien aan de terugkerende balk bovenaan de pagina. De krant begint met een uitleg over de pijlers in de inhoudsopgave (alle kleuren). De premièrepagina werd enkel rood (zien), informatie over het festivalhart en NFF interactive (doen) werd roze, de rubrieken Forum van de regisseurs en Masterclasses werd blauw (verdiepen) en de nominaties voor de Gouden kalveren (eren) werd natuurlijk goud.

Daarnaast hebben we de gehele krant meer lucht gegeven door het gebruik van veel beeld. We hebben rustiger ontwerp doorgevoerd dan voorgaande jaren, zonder dat de krant saai oogde.

Resultaat
De krant was door het aangepaste ontwerp aantrekkelijk om te lezen, bood een goed overzicht en inspireerde lezers om NFF te bezoeken. De krant is verspreid als bijlage in de Volkskrant en was te vinden op iedere festivallocatie. Van de krant zijn maar liefst 300.000 exemplaren gedrukt.

Partners
HongKong, brand identity en campagne

Andere projecten

Awareways | Identiteit en website

Drukkerij Libertas Pascal | Papierwaaier