Een nieuwe opleiding die anders
leert kijken, denken en doen
Descart, school voor design, science en art wil leerlingen opleiden tot creatief denken. Voor deze inspirerende opleiding ontwikkelden wij een creatieve en speelse visuele identiteit.


Design, science en art
Onze snel veranderende samenleving vraagt om originele oplossingen voor de uitdagingen van nu en de toekomst. Het St-Gregorius College te Utrecht heeft een nieuwe opleiding ontwikkelt en wil leerlingen inspireren en hen uitdagen om hun creativiteit maximaal te ontwikkelen. Leerlingen ontdekken bij Descart hun eigen weg in het leven, of ze nu arts, theatermaker, jurist, docent of ontwerper willen worden of warmlopen voor nieuwe beroepen die nu nog niet bestaan.
Vraagstuk
Descart wil zoveel mogelijk potentiële leerlingen en docenten werven voor deze nieuwe leerroute. Daarom wilden zij een opvallende, inspirerende en onderscheidende visuele identiteit t.o.v. concurrenten in en rondom Utrecht.

Concept
In samenwerking met Morgenwereld is er een merkmanifest ontwikkeld gebaseerd op het archetype ‘The Creator’. Met dit archetype in ons achterhoofd hebben wij samen met een aantal creatieve leerlingen, docenten en de rector van het St-Gregorius College in verschillende sessies gewerkt aan het ontwerp.
We hebben gekozen voor een speels lettertype met bijzondere karakters. Het logo symboliseert een opstapeling van de woorden ‘design’, ‘science’ en ‘art’. Van de letter D maakten we een herkenbaar dynamisch beeldelement. We ontwikkelden 10 verschillende versies op basis van het thema creatie zoals knippen, schrijven, dans en componeren. De letter symboliseert de ruimte voor creativiteit en is steeds anders invulbaar. Met onderwijsthema’s en de pijlers anders kijken, denken en doen die we in verschillende personages illustreerden.









Resultaat
Een opvallende en aansprekend design dat
gedragen wordt door de leerlingen, docenten
en de rector. De stijl is sterk onderscheidend van
de concurrenten in en rondom Utrecht. De visuele
identiteit is vertaald naar diverse middelen
ten behoeve van de informatieavonden. De
toestroom van nieuwsgierige leerlingen en ouders
was groter dan gedacht.
Partners
Morgenwereld, merkstrategie
LibertasPascal, drukwerk






Wil je meer weten over dit project of wat Studio Playground voor jou kan betekenen? Neem contact op met Wendy Grootscholten, [email protected],
06 479 768 94.
