Informatiebewustzijn
Niemand wil dat persoonlijke (gevoelige) gegevens op straat komen te liggen. Toch zijn datalekken tegenwoordig aan de orde van de dag en onbewust veroorzaken we die zelf. De creatieve en vernieuwende oplossingen van Awareways stimuleren mensen tot duurzame gedragsverandering, waardoor zij bewust veiliger gaan werken. Awareways vroeg ons om een visuele identiteit, dat hun onderscheidend vermogen helder communiceert: inzicht in psychologie, communicatie én didactiek.
Letters als hét uitgangspunt
Informatie is overal, in gesproken en geschreven woorden. Daarom kozen we voor letters als hét uitgangspunt voor de visuele identiteit. Vervolgens lieten we gedeeltes van de letters weg, waardoor mensen nét even beter hun best moeten doen om de tekst te kunnen lezen. Deze ingreep gecombineerd met een prikkelende boodschap stimuleert mensen tot nadenken.
Op de visitelaartjes staat bijvoorbeeld: Please be carefull with my data. Op de paspoortcovers lezen de gebruikers: For my eyes only. Don’t spy on me, staat op de kaart bij de webcamcover. En op een beursbadge lezen mensen: Ask me my name.
Neon oranje, groen en donkerblauw
Voor Awareways combineerden we donkerblauw – een kleur die stimuleert tot helder denken – en oranje – een kleur die mensen stimuleert tot actie en duidelijk onderscheidend is van de concurrentie. In het drukwerk gaven we de kleur een extra accent door neon oranje in te zetten. Zo creëerden we een visuele identiteit, die mensen activeert. Voor het later opgerichte zusterbedrijf Awareways Detachering hebben we (neon) groen ingezet – een kleur die de duurzame ondersteuning van de organisatie verbeeldt.