Een nieuwe opleiding die anders
leert kijken, denken en doen

Descart, school voor design, science en art wil leerlingen opleiden tot creatief denken. Wij ontwikkelden een speelse visuele identiteit om de nieuwe opleiding succesvol te lanceren.

Design, science en art

Onze snel veranderende samenleving vraagt om originele oplossingen voor de uitdagingen van nu en de toekomst. Het St-Gregorius College te Utrecht heeft een nieuwe opleiding ontwikkeld en wil leerlingen inspireren en hen uitdagen om hun creativiteit maximaal te ontwikkelen. Leerlingen ontdekken bij Descart hun eigen weg in het leven, of ze nu arts, theatermaker, jurist, docent of ontwerper willen worden of warmlopen voor nieuwe beroepen die nu nog niet bestaan.

Vraagstuk
Om Descart te kunnen lanceren moesten er minimaal drie klassen van elk dertig leerlingen gevuld worden. Descart vroeg Studio Playground om een opvallende, inspirerende en onderscheidende identiteit te creëren én mee te denken hoe deze lancering tot een succes te brengen.

Concept

We hebben een merkmanifest ontwikkeld gebaseerd op het archetype ‘The Creator’. Met het manifest en het archetype in ons achterhoofd hebben wij samen met een aantal creatieve leerlingen, docenten en de rector van het St-Gregorius College in verschillende sessies gewerkt aan de visuele identiteit.

We hebben gekozen voor een speels lettertype met bijzondere karakters. Het logo symboliseert een opstapeling van de woorden ‘design’, ‘science’ en ‘art’. Van de letter D maakten we een herkenbaar dynamisch beeldelement. We ontwikkelden verschillende versies op basis van creatieve thema’s zoals knippen, schrijven, dans en componeren. De letter symboliseert de ruimte voor creativiteit en is steeds anders invulbaar. Bijvoorbeeld met onderwijsthema’s of de pijlers ‘anders kijken’, ‘ander denken’ en ‘anders doen’ die we in verschillende personages illustreerden.

Resultaat

Het resultaat is een aansprekend design dat gedragen wordt door de leerlingen, docenten en de rector. De stijl is sterk onderscheidend van de concurrenten in en rondom Utrecht. De visuele identiteit is vertaald naar diverse middelen ten behoeve van de informatieavonden. De toestroom van nieuwsgierige leerlingen en ouders was groter dan gedacht en er zijn niet drie volle klassen gevuld, maar zes!